Diplôme d’études en langue française (DELF) & Diplôme approfondi de langue française (DALF)
Adult Version

Applicants must register (for DELF/DALF All Public) one month in advance in Vancouver, elsewhere in Canada or at an international location for one of three sittings in March, June or November.

Next SessionsRegistration Dates
November 5 - 10, 2018September 24 - October 20, 2018 at 12pm
June 3 - 7, 2019April 18 - May 21, 2019 at 12pm



The following DELF/DALF equivalencies are required (minimum levels):

DELF/DALF EquivalenciesRequired Level
Secondary ImmersionLevel C1
Core French SecondaryLevel B1
Elementary ImmersionLevel B1*

The DELF/DALF is accepted as a pre-admission credential attesting to a candidate’s French proficiency. DELF/DALF test results more than two years old will not be accepted.

It is strongly recommended that applicants complete the DELF/DALF prior to the June sitting. More than one level may be taken during the same testing period (e.g., B1 and B2) as each occurs on a different day.

Results of DELF/DALF are due no later than June 30 (or as soon after the June sitting as possible — please notify Admissions Officer).

Please note that  a minimum score of 15 is required on each part. Applicants whose scores do not meet this threshold in one or more areas will be required to complete additional French language support coursework as part of their conditions for admission. The course(s) will be in addition to the regular B,Ed. coursework, and can be taken prior to, or during, the program.

*While B1 is the minimum level to be accepted into the elementary French Specialist cohort, preference for admission to the program and for the widest range of immersion placements is given to those qualifying at the B2 level.


Grilles descriptives des niveaux de compétence minimum pour chaque programme

Niveaux de compétence: Échelle globale*

ProgrammeNiveau **Description du niveau
Immersion secondaireUtilisateur expérimenté C1Peut comprendre une grande gamme de textes longs et exigeants, ainsi que saisir les des significations implicites. Peut s’exprimer spontanément et couramment sans trop apparemment chercher ses mots. Peut utiliser la langue de façon efficace et souple dans sa vie sociale, professionnelle ou académique. Peut s’exprimer sur des sujets complexes de façon claire et bien structurée et manifester son contrôle des outils d’organisation, d’articulation, et de cohésion du discours.
Immersion élémentaireUtilisateur indépendant B1Peut comprendre les points essentiels quand un langage clair et standard est utilisé et s’il s’agit de choses familières dans le travail, à l’école, dans les loisirs, etc. Peut se débrouiller dans la plupart des situations rencontrées en voyage dans une région où la langue cible est parlée. Peut produire un discours simple et cohérent sur des sujets familiers et dans ses domaines d’intérêt. Peut raconter un événement, une expérience ou un rêve, décrire un espoir ou un but et exposer brièvement des raisons ou explications pour un projet ou une idée.
Français de base secondaireUtilisateur indépendant B1Peut comprendre les points essentiels quand un langage clair et standard est utilisé et s’il s’agit de choses familières dans le travail, à l’école, dans les loisirs, etc. Peut se débrouiller dans la plupart des situations rencontrées en voyage dans une région où la langue cible est parlée. Peut produire un discours simple et cohérent sur des sujets familiers et dans ses domaines d’intérêt. Peut raconter un événement, une expérience ou un rêve, décrire un espoir ou un but et exposer brièvement des raisons ou explications pour un projet ou une idée.
Français de base élémentaireUtilisateur élémentaire A2Peut comprendre des phrases isolées et des expressions fréquemment utilisées en relation avec des domaines immédiats de priorité (par exemple, informations personnelles et familiales simples, achats, environnement proche, travail). Peut communiquer lors de tâches simples et habituelles ne demandant qu’un échange d’informations simples et directes sur des sujets familiers et habituels. Peut décrire des moyens simples sa formation, son environnement immédiat et évoquer des sujets qui correspondent à des besoins immédiats.

* Cette grille est une adaptation de la grille du cadre européen commun de référence pour les langues intitulée, « Tableau 1 – Niveaux communs de compétence – Échelle globale (p. 25).

** Ce niveau correspond à l’échelle globale définie dans le cadre européen commun de référence pour les langues.


DELF/DALF Levels UBC FSL Ed Program Diplôme d’études en langue française (DELF) / Diplôme approfondi de langue française (DALF) Descriptors
C1Secondary immersion Can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognize implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
 Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
 Can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organizational patterns, connectors and cohesive devices.
B1Elementary immersion Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
 Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken.
 Can produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest.

Can describe experiences and events, dreams, hopes & ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
B1Secondary core French Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
 Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken.
 Can produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest.

Can describe experiences and events, dreams, hopes & ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
A2Elementary core French Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g., very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
 Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters. 
Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

The DELF and DALF are six separate diplomas (A1-C2) issued by the French Ministry for National Education to certify French language skills. DELF and DALF certificates are developed by the Centre International d’Etudes Pédagogiques (CIEP) and reflect the six levels of the Common European Framework of Reference for Languages. In 2016, the DELF and DALF examinations are available in 173 countries.