Susan Ankenman
My love of languages, in particular, French, led me to spend a year in Quebec City at Laval University, then to complete a bachelor’s degree in French at UBC, followed by a Certificat en enseignement des langues secondes from UQAM. After teaching Core French and French Immersion for many years at the intermediate and junior secondary school level in Delta, BC, I returned to UBC to complete a Masters in Modern Languages Education. In my current role, I support the continued language development of French teacher candidates, not only as instructor of French Oral language Support, but also through initiatives like the bi-annual immersion weekend, Séjour UBC. In addition, as French Programs Administrator for the Faculty of Education, I have the pleasure of promoting and supporting French teacher education.
Monique Bournot-Trites
Monique Bournot-Trites is an Associate Professor in the Department of Language and Literacy Education at UBC. She teaches second language methodology in the Teacher Education Program and courses in second language assessment, research methods and reading foundations at the graduate level. She has developed and now teaches in the French MEd cohort at UBC. Recently, she has been the project lead for writing the Theoretical Language Framework for the Canadian Language Benchmarks.
She did her Master Degree (1986) in School Psychology at UBC and the title of her thesis is “Bilingualism and Reasoning Ability”. Her PhD (1998) was in Educational Psychology at UBC. The title of her PhD dissertation is: “Relationships between Cognitive and Linguistic Processes and Second Language Production in French Immersion”.
She taught in French immersion in Grade 1 and Grade 3 and most of her research interests are related French immersion. It includes second language acquisition, learning content in a second language, grammar teaching and learning, assessment and language assessment, literacy, intercultural competence, and learning disabilities.
Nicole George
Bonjour! Originaire d’Ottawa, j’en suis à ma deuxième année en tant que professeure auxiliaire et à ma première année à titre de conseillère pédagogique. Je suis toujours enseignante en immersion avec le Conseil scolaire de Vancouver (VSB), et ce, depuis 2006. Au cours de mon parcours d’enseignement en salle de classe, j’ai enseigné dans les programmes d’immersion élémentaire/secondaire, de français de base, du Baccalauréat International, et du Advanced Placement avant de devenir Chef de département des langues modernes et Mentor en littératie pour les enseignants du VSB. Je m’intéresse aux questions de compétences culturelles, de communication authentique, de littératie équilibrée et de l’enseignement du français en milieux minoritaires. Dans le programme de formation à l’enseignement, j’enseigne les cours Pratiques en littératie équilibrée et évaluation au niveau de la cohorte élémentaire et les cours Enquête I et Méthodologie du français langue seconde au niveau de la cohorte secondaire.
David Langmuir
Bonjour! Je m’appelle David Langmuir. C’est ma deuxième année en tant que conseiller pédagogique avec le TEO et je suis excité de travailler avec vous cette année académique. Onze mois de travail, de joie, de souci et finalement de succès! Ce sera une grande aventure ensemble!
J’habite West Point Grey avec ma femme (enseignante, elle aussi). Nous avons trois enfants and trois petits-enfants (jusqu’au présent). Je tiens un bac en éducation secondaire de UBC (1977). J’ai fait ma maîtrise en administration scolaire à Victoria (1982) et j’ai obtenu un doctorat en Educational Studies de UBC (1998). Depuis 30 ans, j’ai été directeur d’école en trois provinces. J’ai pris ma retraite en 2015 après 23 ans à West Vancouver.
Henry Lee
At UBC, I teach part time in the Department of Language & Literacy Education. The courses I teach include: LLED 315A/381, the methodology for ELL and 2nd languages. I also teach the French sections of LLED 360 and LLED 361, the ELL discourse and ELL assessment practices. Currently, I am an Assistant Director in the Professional and Social Issues Division at the BC Teachers’ Federation. Previously, I was a Teacher/Department Head of Languages in Burnaby and I also taught Core French, French Immersion, Spanish & Social Studies for 17 years. I have also served on the BC Ministry of Education Provincial Curriculum Writing Team for Core French and Spanish. My areas of interest includes: inquiry theory, curriculum design, adult education, multi-cultural, multi-lingual & multi-modal education, language discourse, teacher education, inclusive education, somatic awareness and place-based pedagogy.
Peggy Lee
Quel plaisir pour moi de retourner à mon alma mater en tant que conseillère pédagogique pour la cohorte française! Après avoir obtenu mon bac en français et mon diplôme d’enseignement, j’ai enseigné dans le programme d’immersion précoce à Abbotsford pendant trois ans. Ensuite j’ai travaillé pendant une trentaine d’années à Surrey en tant qu’enseignante, consultante, et directrice à trois écoles élémentaires avant de prendre ma retraite en janvier, 2015. Durant ces années de travail enrichissant, j’ai aussi eu l’occasion d’enseigner à Beijing, de travailler comme conseillère pédagogique à UBC et d’obtenir une maîtrise en éducation. Parmi les plus beaux souvenirs de ma carrière : la passion des enseignants débutants que j’ai embauchés, une rencontre avec monsieur Pierre Trudeau à notre école, où il voulait voir la réalisation de sa vision de bilinguisme au Canada, et la semaine avant ma retraite, un concert à mon école où une élève, réfugiée récemment arrivée, a chanté et dansé sur scène avec ces camarades de classe.
Carl Ruest
Bonjour! Je m’appelle Carl Ruest. Originaire du Québec, je vis en Colombie-Britannique depuis 2001. Je suis enseignant en immersion française au secondaire à Richmond depuis que j’ai terminé mon B.Ed. ici à UBC en 2008. J’ai aussi complété ma M.Ed. dans la cohorte française et une M.A. en littérature française. J’en suis présentement à ma 3e année de doctorat dans le département de didactique des langues et de littératie, où je m’intéresse à la question de compétence interculturelle et d’interculturalité chez les élèves du secondaire, particulièrement lors d’échanges étudiants. J’ai présentement la chance d’enseigner LLED423 – Enseigner la littérature francophone aux adolescents du secondaire.
Robert Swansborough
Involved in Core French and Immersion programs since 1975, I’ve been active in promoting second language education in three BC school districts as a teacher, consultant and administrator. I have taught all levels from kindergarten through university. The years served as president of the BC Association of Teachers of Modern Languages and as vice-president of the Canadian Association of Second Language Teachers has provided me with both provincial and national perspectives of the complex issues surrounding second language education. Over the years, I have co-authored several works dealing with the delivery, promotion and evaluation of French language programs. Until recently, I have been principal of a single-track French Immersion school in West Vancouver. Currently, I am delighted to be a Faculty Advisor with the French Cohort at UBC in the Faculty of Education.
Meike Wernicke
Bonjour! Je suis d’origine allemande et depuis mon arrivée en Colombie-Britannique j’ai été scolarisée en anglais, en français, et en allemand (ma langue d’origine). Je suis diplômée en français et espagnol avec une spécialisation en linguistique et je détiens un doctorat en didactique des langues secondes depuis 2013. Actuellement, je supervise et donne des cours dans la maîtrise en éducation française à UBC dans le Département de didactique des langues et de littératie. Mes cours portent sur la linguistique appliquée, les théories et recherches sur l’enseignement des langues vivantes, et l’éducation interculturelle. Dans la formation des enseignants à UBC je supervise le programme français et j’enseigne LLED 353 et LLED 360 qui traitent de l’enseignement de l’anglais langue seconde. Dans le cadre des études en didactique des langues secondes, je m’intéresse au plurilinguisme, la formation continue et la construction identitaire des enseignants de langue, ainsi que l’apprentissage et l’enseignement du français langue seconde dans le contexte canadien.
Liza Navarro
Liza Navarro is a PhD student in the Department of Language and Literacy Education. She has a background in the French language and has a Master of Arts in French from the University of British Columbia (UBC). Her research interests include language education (primarily French), intercultural competence, teacher education and open education resources. Liza’s previous experience includes instructing undergraduate French courses (beginner and intermediate French) at UBC as well as various graduate research assistant positions tied to French language learning. She is fascinated with the language and is always eager to lend a hand to French instructors and learners. This school year she will teach LLED 353 and she will be working on a small Teaching and Learning Enhancement Fund as project coordinator to provide support to French teacher candidates in helping them develop their digital competencies. In addition, she has received an Open Education Research fellowship, which will allow her to share her passion with others.